Zuidelijk Afrika 2017

Cheetah’s en nog veel meer in Pilanesberg

Vandaag is alweer onze laatste echte safaridag. We gaan van Marakele naar Pilanesberg National Park, een echt wildpark dat naast de dieren ook bekend staat om het mooie landschap.

In Marakele rijden we nog even een rondje, zodat ook mama en Joris nog wat te zien krijgen van het park. Het is heel mooi, maar we zien weinig dieren en het rondje is dan ook snel afgemaakt, waarna we richting Pilanesberg gaan. Na een korte rit van anderhalf uur komen we het park binnen. We zien al meteen weer olifanten, nijlpaarden en andere dieren in het stukje van de gate naar het rest camp.

We stoppen ook nog in een hide bij een meertje, waar de nijlpaarden heel dichtbij liggen. We mogen nog niet ons huisje in, dus we gaan eerst nog even wat eten in het restaurant. Na een uitgebreide lunch halen we de sleutel van het huisje op. Dit is het grootste huisje wat we de hele vakantie hebben gehad, we hebben zelfs een bovenverdieping en een woonkamertje met lekkere banken. Jammer dat we hier maar 1 nacht zitten. We boeken bij de receptie nog een laatste game drive om de vakantie goed mee af te sluiten. Eerst gaan Joris, papa en ik nog even zwemmen in het enorme zwembad van het kamp, het is echt megagroot! Hierna gaan we naar de receptie voor de game drive. We zitten in de auto met alleen drie Fransen, lekker rustig dus. Onze gids vraagt nog wat we graag willen zien en ik zeg cheetah’s, want die hebben we nog niet gezien… hij zei dat hij zijn best ging doen maar dat het wel lastig ging worden. In de auto hoor je constant radiogeluiden van rangers die iets in het park gezien hebben, erg grappig om te horen hoe ze samenwerken!

Nadat we de gate uit zijn gereden zien we al meteen weer olifanten, giraffen en hele grote krokodillen. Maar dan… Neushoorns! Twee witte neushoorns, moeder en kind, lopen vlak langs de weg, gaaf! De gids vertelt ons dat de moederneushoorn zijn staartje omhoog heeft gestoken omdat ze gestresst raakt van de vele auto’s die naar hen staan te kijken. We rijden dus snel verder naar een gebied in het park waar volgens de gids veel leeuwen en cheetah’s leven… volgens andere rangers is er op dit moment echter niets te zien. Maar onze ranger is eigenwijs en probeert het toch. Waarom blijkt even later, als er opeens een cheetah opspringt uit een bosje en achter een impala aan begint te rennen. Hij krijgt hem jammer genoeg niet te pakken, maar wat gaaf om dit te kunnen zien! We kijken nog even naar de drie (!) cheetah’s totdat ze in het lange gras verdwijnen.

Nadat we nog even gestopt zijn om te plassen, krijgt onze ranger een oproep via de radio: er zijn leeuwen gezien! Hij maakt meteen enorm tempo om bij de leeuwen te komen (de wegen zijn redelijk goed hier, dus niet zo’n achtbaan als in Chobe ;-). We komen net op tijd om twee leeuwen in het schemerdonker langs de weg te zien staan. Na een minuut (we waren echt net op tijd!) lopen ze verder van de weg af en kunnen we ze door de invallende duisternis niet meer zien. Terwijl hij met een spotlight, een soort enorm sterke zaklamp in het rond schijnt rijdt de gids verder. Iets verderop valt het licht opeens op een aardwolf, een soort kleine hyena. Deze beesten zijn echt enorm zeldzaam en we hebben dus heel veel geluk dat we er eentje zien. Op weg terug naar het kamp zien we ook nog twee neushoorns en zelfs twee jakhalzen, die we ook nog niet eerder hadden gezien.

Wat een geweldige laatste game drive! Nadat we de ranger bedankt hebben gaan we terug naar ons huisje en pakken we alvast de spullen in voor de vliegreis. Morgen alweer de allerlaatste dag in Afrika!