Zuidelijk Afrika 2017

Olifanten, olifanten en … nog meer olifanten

Vandaag van Francistown, waar we heerlijk geslapen hebben naar Elephant Sands (naam van de lodge ?, dat belooft wat…). Maar eerst rijden we nog via Nata Bird Sanctuary, dat bij de enorme zoutpannen (de Makadigwi Pans) hoort. Het is droge tijd, normaal gesproken zijn de vele vogels dan al weg, maar we hadden nu gehoord dat omdat er dit jaar zoveel regen is gevallen tijdens het regenseizoen dat de pannen nog niet opgedroogd zijn. Sterker nog … er was tot nu nog teveel water voor de vogels. De rit ernaar toe is al heel bijzonder. We rijden over de zoutvlakte waar we af en toe nauwelijks kunnen zien waar het spoor loopt dat de weg is …. Dit is echt leuk en heel erg mooi! Heel bijzonder, er is niks, gewoon helemaal niks (behalve af en toe wat droog gras en iets wat op wit zand lijkt (zout dus). Richting de lookout rijden we tussen 2 grote vlaktes met water (die later dit seizoen nog zullen opdrogen tot zoutvlaktes). Er staat dus nog best vrij veel water. Toch zien we flamingo’s voorbij vliegen, lepelaars en pelikanen en ook nog een aantal hele mooie ooievaars (de naam ben ik even vergeten). Dus behalve dat de rit heel erg mooi en bijzonder was, ook nog vogels!

Dan rijden we door naar Elephant Sands, waar we op weg naar de receptie al een hele grote olifant tegenkomen … heel bijzonder, nog geen 15 meter bij ons vandaan, best spannend, maar hij heeft alleen maar oog voor de waterplaats die hier ligt en helemaal niet voor ons ;-)

We slapen hier in een heuze safaritent (met eigen douche en WC!) met uitzicht op de waterhole! Super! Er is hier een terras echt vlakbij de waterhole. We gaan lunchen met op de achtergrond een hele kudde olifanten (op 10-20 meter afstand!). Het enige wat eigenlijk jammer is, is dat er tenten om de waterhole staan waardoor het toch wat onnatuurlijk lijkt, maar het zijn toch echt wilde olifanten! En we vinden het toch maar wat leuk om in zo’n safaritent te slapen ?

De mannen gaan nog even zwemmen met uitzicht op de olifanten. Koud, maar superleuk! Ik blijf lekker op de veranda voor de tent een boekje lezen, maar wordt continue afgeleid door olifanten die op zo’n 10 meter van de tent langslopen om naar de waterhole te lopen of weer terug. We zitten precies bij het zg. ‘Olifantenpad’. Dit is wel echt bijzonder!

’S Avonds genoten van een heerlijk buffet met de olifanten echt heel dichtbij! Dit was weer een mooi plekje!

Mieke Hooghuis

Telkens lees ik jullie reis verslagen en bedenk dan hoe ongelooflijk mooi deze reis voor jullie moet zijn. Wat een mooie foto's ook.
Wens jullie nog een heel mooie tijd. Geniet ervan.
Hartelijke groet,
Mieke Hooghuis

Minka

Dank je Mieke! Vandaag na lange tijd eindelijk weer online ? Ga proberen weer wat te plaatsen.