Zuidelijk Afrika 2017

Twee spannende bruggen en Moremi

Eindelijk gaan we naar Moremi, het nationale park in de Okavango Delta, die we gisteren vanuit de lucht hebben gezien.

We rijden eerst een groot deel langs de rivier in de hoop wat dieren te zien. We zien wel wat, maar het valt toch wat tegen … wel zien we nijlpaarden en natuurlijk allerlei antilopes.

Dan moeten we toch weer richting het dorpje, want daar is de ingang van het park. We hebben even nagevraagd en we zijn gisteren wel via de goede omleiding gegaan, maar moeten toch nog verder door, totdat we een houten brug zien. We rijden dus hetzelfde stuk …. Heel duidelijk is het allemaal niet, maar gelukkig komen we onderweg een lokale auto tegen en vragen we even. We moeten rechts aanhouden …. Dat doen we dan maar en uiteindelijk zien we weer een bordje met Kwai (het dorpje) erop … We zitten goed! We zien ook eindelijk de brug ….nou ja, brug, het zijn allemaal houten palen, die aan elkaar gemaakt zijn en er zijn een soort oprijplaten, met daarnaast een hekje van maximaal 20 cm hoog. De brug is zo breed als de auto …. Best eng … We zetten de go pro aan, want dit moet natuurlijk gefilmd worden en dan op hoop van zegen (er is geen andere weg) toch de brug maar op. En we hebben het overleefd ? … 1 heel eng stukje als we (volgens Joris en mij) de railing oprijden … maar verder gaat het goed, pfffff…. Weer bijna teveel avontuur.

Dan komen we eindelijk bij het dorpje. Ziet er best mooi uit eigenlijk. Wel weer lemen huisjes natuurlijk, maar ook een aantal stenen huisjes en een school en het Kwai shopping center … hier maken we een foto van ? (Shopping center bestaat uit 1 klein huisje, waar van alles verkocht wordt … geweldig!)

Dan voordat we het park ingaan, nog zo’n houten bruggetje! Ook hier moeten we weer overheen, gelukkig heeft deze een wat hogere railing, dus de kans dat we eraf rijden is niet zo groot.

Dan zijn we eindelijk bij Kwai North Gate en gaan we Moremi in. We slapen vanavond op de South Gate campsite, dus daar moeten we naar toe. Dit doen we uiteraard met een omweg, in de hoop nog van alles te zien.

De wegen zijn hier slecht, heel slecht, dus we rijden met een slakkengangetje. Eerst naar de Hippo Pool, een uitkijkpunt en een picknicksite. Er ligt een krokodil heel dichtbij! Ook zien we nijlpaarden liggen en veel vogels. We lunchen hier ook even, een mooi plekje om te lunchen, alleen een beetje jammer dat een grote groep de picknicktafel heeft ingepikt ;-)

Als we weer verder rijden komen we bij een watercrossing … altijd een beetje eng. Gelukkig komen er twee auto”s van de andere kant zodat we de kunst even af kunnen kijken, aan de zijkant lijkt het best. En het gaat weer goed! Norbert wordt een ware 4x4 rijder. Verder zien we veel kudu’s (met hele mooie grote gedraaide hoorns) en natuurlijk impala’s en giraffen en zebra’s. Maar het valt ons eigenlijk een beetje tegen. Misschien hadden we er teveel van verwacht.

We besluiten om voordat we naar de camping gaan nog een loopje bij de Xini Lagoon te rijden. Halverwege kunnen we niet meer het geplande stuk rijden omdat er allemaal water staat, we moeten een ander stuk rijden, maar wel een erg mooi stuk, vlak langs het water. En dan staat er opeens een olifant in het water, echt heel dichtbij …. Super! Ook zien we een nijlpaard op de oever en vechtende wrattenzwijntjes (hi, hi, die zijn zo grappig, ze noemen ze hier Pumba’s, zoals bij de Lion King).

Dan rijden we naar de camping voor onze laatste nacht in Moremi. Gelukkig verkopen ze hier hout, want dat hebben we niet meer en het is best koud. We barbecueën dit keer eens niet, maar eten wraps met bonen en mais, erg lekker na alle stukken vlees ;-)

Morgenochtend nog een ritje in Moremi en dan terug naar Maun.