Zuidelijk Afrika 2017

Een mini-Ferry en neushoorns

Weer vroeg op vandaag, we gaan al om 7 uur naar de uitgang van het park. Nadat we door de gate zijn gekomen komen we bij een rivier, waar je met een ferry overheen zou moeten. We zien de ferry wel liggen, alleen jammer genoeg aan de overkant… na een kwartier gewacht te hebben loopt papa maar even terug naar de gate om te vragen hoe lang het nog duurt. Blijkt dat de veerman net pas uit Maun is vertrokken, een rit van meer dan anderhalf uur! Hij is waarschijnlijk een avondje iets te laat doorgegaan met stappen want een half uur later zegt de vrouw bij de gate opeens dat er iemand anders komt… Nadat we meer dan twee uur gewacht hebben komt er eindelijk iemand aan die met de ferry naar de overkant vaart en vervolgens met ons aan boord weer oversteekt. Het is echt een mini-ferry, het is niet meer dan twee planken voor de wielen van de auto met een motor eraan…

Nadat er nog iemand die ook stond te wachten ons heeft geholpenmet de boot afduwen (de auto was zo zwaar dat we niet wegkwamen) komen we eindelijk aan de overkant aan. Vervolgens banen we ons een weg tussen de op de weg slapende koeien door en rijden eindelijk door naar onze volgende bestemming: Khama Rhino Sanctuary, de beste plek in Botswana om wilde neushoorns te spotten. Ondanks dat het heel lang duurde bij de ferry komen we mooi op tijd in het park aan. Nadat we ons huisje hebben bekeken en hebben goedgekeurd maken we nog een safari door het park.

Er leven hier behalve de neushoorns weinig grotere dieren, dus geen olifanten, leeuwen, nijlpaarden enz... We zien enorm veel! Eerst zien we bij een waterplaats 5 witte neushoorns (met kleintje!) en daarna ook nog elandantilopen, springbokken, hartebeesten en een koritrap (grote loopvogel). Deze hadden we allemaal nog niet eerder gezien! Ook zien we nog veel meer neushoorns, sommige best dichtbij en nog veel gemsbokken, die hadden we ook nog niet zoveel gezien en zeker niet van zo dichtbij! Via het restaurant, waar we nog heel lekker hebben gegeten, rijden we terug naar het huisje. Vlakbij het restaurant stuitten we nog op een hele grote kudde gnoes! Het is inmiddels donker geworden, en dat is voor papa best lastig met de smalle zandweggetjes hier… gelukkig komen we zonder ongelukken weer terug bij het huisje.

Morgen naar Zuid-Afrika, de vakantie is alweer bijna voorbij… het gaat snel!