Zuidelijk Afrika 2017

De zoutpannen, gigantische baobabs en voor het eerst vast ….

Vandaag vertrekken we vanaf Maun naar Khumaga, bij de zoutpannen. We ontbijten eerst in het hotel, heerlijk een keer een fatsoenlijk ontbijt, das lang geleden. We gaan vaak vroeg weg en er is dan vaak geen tijd om te ontbijten.

We rijden vandaag naar de zoutpannen (Nxai pans en Magadikgadi National Park). Bij de Nxai Pan, waar we eerder aan de andere kant waren bij het Nata Bird Sanctuary, staan de Baines’ Baobabs, een aantal baobab bomen midden in de zoutpannen. Daar gaan we naar toe voordat we naar het Makgadikgadi park gaan. We dachten dat de wegen in Chobe en Moremi slecht waren, maar het kan nog erger! Dat blijkt als we Nxai in rijden …. Corregated en heel veel zand! …. Wat een gehobbel weer en lastig voor Norbert! Halverwege komen we al op de eerste zoutpannen … heel gaaf, hele grote witte vlaktes met …. Niks … helemaal niks …. Raar, maar echt gaaf...niks kan echt heel mooi zijn ? We proberen wat leuke foto’s te maken, maar dat is nog best lastig, maar Joris tilt toch de auto op en Sander staat bij Joris op zijn hoofd ?

Na een aantal zoutpannen is er een soort groen eilandje met daarop een aantal hele grote baobabbomen. Wat een vreemde bomen zijn dat toch! Je ziet ze hier vrij veel, maar midden in de zoutpannen is toch wel bijzonder. Een mooi gezicht! We zien ook voor het eerst deze vakantie gemsbokken. Wat een mooie beesten zijn dat toch!

En dan op de terugweg komen we voor het eerst vast te zitten in het zand … balen … maar we pakken de schop en halen wat zand weg voor de wielen van de auto … eerst lukt het niet, maar bij een tweede poging, waar Sander, Joris en ik ook nog even de auto geduwd hebben, komen we los … gelukkig! Verder gaat het prima en we rijden over een even zo slechte weg het Makgadikgadi Nationaal Park in, waar we weer veel dieren zien, m.n. Heeeeel veel zebra’s. (Dit park is ook beroemd om zijn zebratrek (en gnoes). Dit is een andere tijd van het jaar, maar er zijn toch heel veel zebra’s.

We rijden door naar Khumaga campsite, waar onze besproken plaats weer bezet is door iemand anders. We gaan maar weer ergens anders staan.

Norbert en Sander gaan nog even rondrijden, maar Joris en ik hebben geen zin meer en gaan lekker zitten lezen op de camping.

Een rustige camping waar de impala’s overheen wandelen. Weer lekker gebbqd