Zuidelijk Afrika 2017

Olifanten, Botswana en … een Bushcamp

Heerlijk geslapen in ons mooie huisje We genieten nog even van de luxe en dit mooie plekje voor we wegrijden naar Botswana!

We rijden eerst nog een rondje door dit mooie park … het is hier heerlijk rustig, bijna geen andere mensen. We doen een treetop walk langs de rivier (die voor het grootste deel droog is). We zien een hele grote groep bavianen de rivier oversteken. Het is mooi om hier te lopen! Als we teruglopen horen we opeens de takken kraken … we kijken om ons heen en ja hoor, daar staan een aantal olifanten, best dichtbij! Spannend … het is toch anders als je gewoon buiten loopt. De auto voelt lekker veilig, maar dit is toch wel spannend, maar ook echt supergaaf! Wat een ervaring! Het is best een grote groep met grote en kleine olifanten. Ik denk een stuk of 6/7 olifanten.

Onder de indruk stappen we weer in de auto om nog naar een aantal uitkijkpunten te rijden. Je kijkt hier uit over het drielandenpunt Zuid-Afrika, Botswana en Zimbabwe. Er loopt een grote rivier tussen deze landen, die we straks moeten oversteken om in Botswana te komen. Behalve dat het een drielandenpunt is, is het hier ook gewoon ontzettend mooi. Ik snap niet dat er hier maar zo weinig mensen komen (zal wel te ver weg van alles zijn).

Vandaag rijden we naar Botswana. We rijden naar Pontsdrift borderpost. Deze grenspost is maar een deel van het jaar open, want de weg waar je de grens over gaat is de rivier. Het is nu droge tijd, dus er staat bijna geen water in de rivier, dus de post is open. Aan de ene kant van de rivier is de grens van Zuid-Afrika, aan de andere kant van de rivier gaan we Botswana in … Leuk hoor dwars door de (droge) rivier rijden (we hebben niet voor niets een 4-wheeldrive). De wegen worden gelijk gravelwegen. We zien wel gelijk alllerlei beesten. In Botswana zijn de wildparken niet omheind en lopen de wilde beesten gewoon van het ene naar het andere park, maar soms ook gewoon op de gewone weg ….

We zien heel veel parelhoenders, maar ook grotere dieren zoals olifanten, zebra’s, giraffen en heel leuk wrattenzwijntjes …..

De weg richting Molema Bushcamp wordt steeds slechter …. Steeds meer de bush in. Vanaf de grens is het maar 35 kilometer maar we doen er bijna 2 uur over

We kamperen in Molema Bushcamp in Tuli Block. Er zijn hier maar 4 kampeerplekken en 3 huisjes. Er is geen elektriciteit, maar we hebben een hele grote plek onder een enorme boom en met eigen douche en wc (met houten palen/takken gebouwd hokje, maar wel met warm en koud stromend water). Dit is best comfortabel kamperen in de bush ? Een ranger vertelt ons dat er allerlei wilde dieren hier rondlopen … soms ook olifanten en gisteren zelfs een leeuw!

Wij zien naast apen alleen een enorme bushpig (lijkt een beetje op een wild zwijn, maar dan groter). Deze wandelt rustig om ons plaatsje heen en stoort zich niet aan ons … en wij dus ook maar niet aan hem.

Nu net lekker gebarbecued en een kampvuurtje aan. We gaan er dichtbij zitten, want hoewel niet zo koud als een paar dagen geleden het is toch behoorlijk fris.

We zitten net lekker rustig en dan opeens … een enorm gebrul … dat moet een leeuw zijn! Gevolgd door enorm getetter … een olifant… Het klinkt best dichtbij, dit is wel spannend zeg … We schijnen wat rond met de hoofdlampjes, maar zien niks … toch wel een beetje eng, maar ook geweldig om zo midden in de natuur te zijn … Verder is het rustig.

Straks hoog en veilig in de daktent. Ben benieuwd wat we nog meer horen ?