Zuidelijk Afrika 2017

Kruger park Safari deel 2

Vandaag blijven we nog een dagje in het Kruger park, maar we gaan wel naar een ander restcamp. Het is wat minder ver dan gisteren, dus wat meer tijd om leuke dingen te doen. Als eerste rijden we naar een hide, een soort hut op een plek waar veel dieren komen. We zijn helemaal alleen hier, dat is al leuk, en we zien een heleboel dieren: impala’s, waterbokken, krokodillen en nijlpaarden.

Maar dan… opeens zien we de impala’s als een gek wegrennen. De reden daarvan volgt even later: twee hyena’s lopen over de plaats waar net nog de impala’s stonden. Gaaf! Als de hyena’s terug de bosjes in lopen rijden we weer verder. Net als gisteren zien we om de paar minuten dieren langs de weg staan.

Rond twaalf uur besluiten om even wat te gaan eten bij een restaurantje in een restcamp waar we langs rijden. Het blijkt een restaurant met een view te zijn… terwijl we zitten te eten komt er bij de rivier waar we op uitkijken een enorme kudde olifanten drinken. Ook zwemt er nog een nijlpaard, staat er een kudde waterbokken, impala’s, een paar hele mooie ooievaars (Zadelbekooievaar… zoek maar op. Heel gaaf!) en nog veel meer vogels.

Daarna rijden we weer verder richting ons eigen restcamp. We zien HEEL VEEL OLIFANTEN!!!Er steekt een olifantenoptocht de weg over… er komt geen eind aan!

Als we bij het restcamp zijn besluiten we om nog een night drive te boeken. Hierbij ga je ’s nachts (nou ja van 8 tot 10 ’s avonds) met een ranger het park in om nachtactieve dieren te spotten. Mama gaat niet mee, die voelt zich niet zo lekker.

Nadat we nog even gezwommen hebben en lekker gegeten gaan we naar de gate voor de night drive.

Joris en ik krijgen van de ranger allebei een spotlight. Als we de reflectie van ogen hierin zien moeten we stop roepen. We zijn de enige drie, dus we krijgen een privéritje! Het is een heel bijzondere ervaring om in het donker in een (op de dieren na) totaal verlaten Kruger park te rijden. Vlak nadat we wegrijden zien we al een buffel en een wilde kat… maar het wordt nog veel mooier: we zien twee mannetjesleeuwen vlak langs de weg liggen, super gaaf! Onze big five is compleet!

Verderop zien we nog meer leeuwen (met kleintjes!) en nog een genetkat, een civetkat en een zeldzame antilope: een sharpe’s grysbok.

Om tien uur stappen we moe, maar tevreden de auto uit, bedanken we de ranger voor deze gave ervaring en gaan we lekker in de tent slapen!